jubileumslogo-2024-white

Symptomer og tegn på at du bør vurdere å bytte eller fjerne dine brystproteser

Det er forventet at pasienter må bytte brystimplantater etter 10–20 år. Her er de vanligste symptomer og/eller tegn på at de kan måtte byttes tidligere, og at du kan trenge å få en vurdering av din plastikkirurg.
Fornebuklinikken_marius_BAW_01
Brystimplantatene dine forårsaker smerte eller ubehag
Smertefulle eller ubehagelige implantater kan indikere flere problemer som krever et protesebytte eller et uttak, inkludert kapselkontraktur, skadede lymfeknuter, utvikling av serom, klemte nerver eller feil posisjon av implantatet. Smerte kan være et tegn på at implantatet har sprukket eller lekker. Selv om det ikke er noen alvorlig årsak til smerten, finner noen pasienter at implantatene er så ubehagelige at det forstyrrer deres daglige liv, spesielt hvis implantatet var for stort eller dårlig plassert. Vedvarende smerte eller irritasjon er ikke vanlig etter en brystforstørrelse, og pasienter som opplever dette bør kontakte plastikkirurgen sin.

Brystimplantatet ditt har sprukket

Et sprukket implantat kan skyldes plutselig eller intens fysisk påkjenning (som ved en bilulykke) eller aldring, og svekkelse av implantatets overflate. Man har vanligvis ikke symptomer eller sikre tegn på sprukket implantat. Selv om et sprukket brystimplantat ikke er direkte skadelig, anbefales det i dag å fjerne/bytte ut det defekte implantatet. Dette for å forhindre lekkasje av silikon til selve brystvevet eller utvikling av overdrevent arrvev (hard kapsel), som kan skje over tid.
Fornebuklinikken_marius-justert-hvit-frakk
Skrevet av:

Dr. Marius Barstad

Klinikksjef og partner i Fornebuklinikken, spesialist i plastikkirurgi, generell kirurgi og thoraxkirurgi. Dr. Med.

17.01.2018
Dr. Marius Barstad
sitat2

Vi anbefaler i dag ultralyd etter 8-10 år etter brystforstørrelse, deretter hvert 4-5 år, for å diagnostisere det man kaller «silent rupture».

- Dr. Marius Barstad

Brystimplantatet har glidd ned «Botoming out»

Hvis huden og vevet ikke klarer å støtte implantatet godt nok, kan det gradvis falle under brystfolden, eller "gli ned". Denne tilstanden er mer vanlig med store eller tunge implantater, men graviditet etter operasjonen, eller hudens tap av elastisitet på grunn av alder kan også føre til at implantatet glir ned.

Hengende bryster er ikke uvanlig, men i motsetning til naturlig hengende bryster, der brystvortene følger med brystvevet ned, vil implantater som har glidd ned føre til at brystvortene flytter seg oppover mens implantatene faller lavere. Det er også vanlig at pasienter kan føle og se konturen av et nedsunket implantat.

Brystimplantatet ditt beveger seg eller roterer

Det er normalt at brystimplantater legger seg i en litt annen posisjon over tid. Det er imidlertid ikke normalt at implantater beveger seg dramatisk på brystveggen. Lateral forskyvning (implantater som beveger seg for langt bort fra brystmidtlinjen) kan oppstå hvis implantatlommen er for stor. Symmasti, der implantatene møtes i midten av brystet, er en sjelden komplikasjon som kan være forårsaket av at innleggene har vært for store eller plassert for tett sammen. En for stor implantatlomme kan også føre til rotasjon av implantatet.

Pasienter kan som regel ikke merke om et rundt implantat har rotert, men rotering av dråpeformede implantater, som var mye brukt for endel år tilbake, kan gi et unaturlig utseende på brystet.

Brystimplantatet ditt forårsaker kapselkontraktur (hard kapsel)

Dannelsen av tynt arrvev/pseudokapsel/bindevevshinne er en normal del av tilhelingsprosessen etter innsetting av silikonproteser, enten det er på medisinsk eller kosmetisk indikasjon. I noen tilfeller kan kroppen feilaktig oppfatte implantatet som et farlig fremmedlegeme og produsere mye arrvev for å isolere og avstøte det. Kapselkontraktur (hard kapsel) er kjent som en overproduksjon av tett, hardt vev rundt implantatet, som kan påvirke resultatene av brystforstørrelsen.

Det finnes fire grader av kapselkontraktur (Baker grad 1-4), fra normal til alvorlig. Grad 1 er asymptomatisk og påvirker ikke resultatet. Grad 2 gir bare mindre kosmetiske symptomer, der brystet er normalt i formen, men fastere å ta på. Kapselkontraktur av grad 3 fører til harde, misformede og overdrevent runde bryster som ser unaturlige ut. Grad 4 gir i tillegg er brystsmerter. Pasienter med kapselkontraktur av grad tre eller fire trenger vanligvis et protesebytte med kapselfjerning eller -uttak.

Du er misfornøyd med størrelsen på brystene dine

Mens de fleste pasienter er fornøyde med resultatet av sin brystforstørrelse, opplever noen at de skulle ønske de hadde valgt en annen størrelse – enten større eller mindre. Hvis du ønsker å endre størrelsen på implantatene dine, anbefales det å vente omtrent ett år etter den første operasjonen før du går videre. Ikke bare vil denne ventetiden tillate kroppen din å gro helt, men den vil også gi implantatene tid til å legge seg i sin endelige posisjon før du tar en avgjørelse om et protesebytte.
Fornebuklinikken_marius-justert-hvit-frakk
Marius er en av Norges mest erfarne og anerkjente plastikkirurger, spesialist på alle typer brystoperasjoner, figurforming og mageplastikk. Han er også en etterspurt foreleser innen plastisk kirurgi.